vad hände idag, egentligen?

Kategori: nytt liv, nya tag, ny kraft

Klockan är runt nio och jag slutade skolan när klockan var halvfyra.
Böckerna ligger kvar på sängen, jag har inte ens rört dem.
Än.

Full fart idag, och trots det fick jag nog inte mycket vettigt gjort.
Fast matten blev avklarad innan jag lämnade skolbygnaden iallafall, så lite mer självdiciplin än en viss Maya Waldenström har jag nog undangömd, någonstans.


I övrigt stavas mitt liv förvirrad just nu. Allting är uppochner, jag har inte ens koll på vart min mobil är på morgonen.

Självklart är jag glad att jag flyttade, jag ångrar det inte en sekund.
Men allting förändrades när jag lämnade Gotland. Det känns som att jag förlorade dem som bor kvar där som verkligen betyder något för mig. Och jag vet att det mestadels är mitt fel. För jag orkar aldrig höra av mig, jag är dålig på sånt.
Jag vill höra av mig, men jag orkar inte. Det beror inte på er, men ni vet hur jag är. När någonting blir alltför jobbigt så slänger jag in det i en garderob och vrider om nyckeln. Dessutom tar jag er för givet, men som det ser ut nu är allting annorlunda.
Jag vill, men jag orkar inte. Jag saknar er, men jag är rädd för att ni ska vara helt annorlunda när jag ringer.
Jag är rädd att höra en förändring i era röster, jag är rädd att jag ska höra er säga "Jodå, vi har det skitbra här. Allt är perfekt och askalas."

För allt det som är askalas och skitbra och perfekt för er, det brukade vara askalas och skitbra och perfekt för mig också.
Det som är ert nu brukade vara mitt också.

Men jag antar att det är sant det dem säger, du kan inte både få kakan och äta den.
Jag har alltid försökt, men uppenbarligen så funkar inte det nu längre.
Uppenbarligen så ligger det något i såna där gamla visdomsord som jag aldrig annars lyssnar på.
Uppenbarligen så förändras ens liv radikalt när man flyttar från det man en gång kallade hem.


Uppenbarligen så funkar inte allt som det ska när för mycket händer i ens liv på en gång.


Jag behöver komma bort, jag behöver få rätsida på livet.
Jag behöver tid för mig själv, jag behöver få gå runt i mjukisbyxor en hel helg och vägra livet, vägra utomhus, vägra vardagen.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: