21/6-09, ur två synvinklar

Kategori: nytt liv, nya tag, ny kraft

11 positiva saker med att flytta hemifrån och bo själv:
  • Jag kommer och går hur jag vill, när jag vill
  • Jag bestämmer helt och hållet själv vad jag vill göra
  • Jag behöver inte ta hänsyn till någon annan, jag kan väsnas och stöka hur mycket jag vill
  • Jag kan ta hem folk när jag vill, och de kan stanna hur länge de vill utan att det behöver bli "för sent"
  • Jag kan välja att låta disken vara någon dag till utan att någon kommer och klagar
  • Jag behöver bara tvätta mina egna kläder
  • Jag kan lyssna på vilken musik jag vill på högst om jag så vill utan att någon klagar
  • Jag har insett att det visst gör skillnad om man bäddar sängen och håller det snyggt och fräscht överallt
  • Jag har lärt känna en helt ny stad & skaffade jobb (det hade jag nog faktiskt aldrig brytt mig om att göra på Gotland, om jag ska vara ärlig)
  • Jag har lärt mig spendera mina pengar på ett vettigt sätt
  • Jag har skaffat mig en hel del vuxenpoäng sen jag kom hit. (Dessvärre har jag inte börjat tycka om kaffe än).
11 negativa saker med att flytta hemifrån och bo själv:
  • Jag måste klara mig själv helt på egen hand
  • Jag måste inhandla allting som behövs till hushållet och stå för alla kostnader med min egen ekonomi
  • Jag måste betala hyran varje månad
  • Jag måste alltid göra jobbiga saker som att ta disken, tvätta och städa. (Storstädningarna är dem värsta)
  • Det finns ingen annan som kan fara till affären om det är något som behövs hemhandlas
  • Jag får mindre tid och energi till skolarbete
  • Jag måste nästan ha ett jobb om jag ska få en bättre ekonomi
  • Det blir ofta ganska ensamt (speciellt för mig som är extremt sällskapssjuk. Eller så gillar jag bara inte att vara ensam)
  • Jag behöver någon som säger åt mig vad som är rätt och fel
  • Jag har insett att det visst gör skillnad om man bäddar sängen och håller det snyggt och fräscht överallt.
  • Jag saknar min familj och mina vänner hemma på Gotland något fruktansvärt

Kommentarer


Kommentera inlägget här: