en liten del av nathalies alla fördomar förstörs av en klok en, på andra sidan datorn känner jag henne sen tjugo minuter tillbaka

Kategori: nytt liv, nya tag, ny kraft

Har just läst en blogg skriven av en femtonåring som väntar tvillingar tillsammans med sin fem år äldre pojkvän. 
Jag erkänner, jag har nog alltid haft fördomar mot alltför unga föräldrar och jag håller fast vid att jag tror att man i framtiden säkert kommer ångra sig någongång, om så bara för en kort stund. Dessutom har min bild av unga (framförallt mammor, då det är dessa som bär det största ansvaret för barnet de närmaste nio månaderna) föräldrar alltid varit att dessa är misslyckade, felplacerade och käppar i hjulet för vårt samhälle. Det är sådana som borde kolla sig i spegeln en extra gång på morgonen och fundera på vad de har gjort med sitt liv, vad de har uppnått ditentills. Det är sådana som struntat i skolan, börjat förtära alkohol vid tretton-fjorton års ålder, förlorat oskulden till en okänd kille på en fylla någonstans där de inte hade en aning om var de befann sig, vaknat upp och tyckt att deras handlingar föregående kväll varit häftiga och något att skryta om.

Det har alltid varit mina fördomar. Alltid.

Den här flickan verkar dock väldigt mogen för hennes ålder, och hennes pojkvän likaså. Jag tror att om deras förhållande, framtidsvisioner och positiva (och verklighetstrogna) inställning håller i sig så kommer de nog klara det här alldeles utmärkt. Även fast det med stor säkerhet kommer bli svårt.


Kommentarer

  • matilde säger:

    hej gumman! det är bara bra med mig, hur är det själv? Det var ju inte så himla konstigt att du inte hittade oss sen, det vart ju rätt mycket folk runtomkring:) är du fortfarande på gotland?

    2009-06-15 | 10:47:59
    Bloggadress: http://nakenchock,webblogg,se

Kommentera inlägget här: