jag som arton, arton arton

Kategori: nytt liv, nya tag, ny kraft

I fredags fyllde jag arton år. Den dagen har alltid varit så långt borta, nu är den över för dygn sedan. Dock är det en dag att minnas; dagen var helt sjukt bra.
Sandra kom och hämtade mig från skolan. Det första jag får när jag sätter mig i bilen är en flasköppnare, följt av en xider och ett paket. Paketet innehåller en plansch som föreställer en sovande igelkott med texten "Alltid taggad!" och ett par glaslösa, silverbågade Harry Potter glasögon. Väl hemma fick jag äppelkaka och något äckligt som var meningen att vara gott men Hannes har aldrig varit känd för att blanda bra. När vi fixar oss för kvällen kommer Sandra in med händerna fyllda med plåster.

S: De här ska du sätta på dig, men tänk noga på var du sätter dem.
N: Kommer de påverka min kväll?
S: Ja, garanterat.

Jag sätter dem på magen för att de inte ska synas så mycket. (=påverka min kväll så lite som möjligt).
Springer till tåget, hoppar av på söder och letar oss fram till Ringvägen 87 med hjälp av väldigt många stockholmare och en receptionist. Bokat bord på en av Stockholms finaste restauranger, en flaska rosé och väldigt gott kött. Livemusik och en massa fnitter. Jag vet inte hur jag missade det, jag var nog koncentrerad på att fylla arton, men plötsligt står ägaren framför mig med tiramisu och sjunger "Ja må hon leva" medan spanjoren med gitarren spelar melodin. Fick den även spelad på spanska. Jag visste inte vad jag skulle göra, händer sånt inte bara i filmer?
Vidare till Götgatan och Pelikan liksom låg där och väntade på oss. Jag köpte min första lagliga öl, och jag kunde inte gjort det på ett mer passande ställe. Två tjejer drog bort ett varsitt plåster och jag fick smeknamnet Svamoen när jag kände mig skyldig att ta Sandras öl som hon inte orkade. Onödigt att slänga liksom.
Tydligen fick vi ganska bråttom för Sandra fick mig att springa i högklackat. Kom fram till Göta Lejon och jag förstår ingenting tills jag får ett ark papper av henne: RAW Comedy Club. Sandra, jag, Björn Gustafsson, Henrik Schyffert, Ahmed Berhan, Mårten Andersson och Messiah Hallberg. Jag har nog aldrig varit så uppe i varv, så fånigt glad att jag hoppat upp och ner i stolen, och log varje gång jag inte skrattade åt ett skämt. I pausen såg jag en annan komiker som fick äran att ta bort ett plåster. (Kommer inte ihåg namnet) men bilder kommer imorgon. När hela showen var slut är jag och S sist ut, när jag får syn på en Pontus Gårdinger. Han tog mer än gärna bort ett plåster åt mig, innan vi var tvugna att leta oss tillbaka till tågstationen för att inte missa sista tåget hem.

Kvällen kunde inte blivit bättre. Min artonårsdag blev högt över förväntan.

I lördags åkte jag med Magnus till Karlberg och kollade på snygga män i uniformer. Försvarshögskolans dag (?) vart faktiskt helt okej, bra tillochmed. Okej, det var askoola monstermaskiner. Dagen avslutades med asiatisk buffé och väl hemma blev det O.C.

Idag var det Nova-Lees ettårskalas. Godistårta, soltimmar och grillad kyckling med råstekt potatis och halloumi förgyllde min dag.

Nu känns det som att O.C har saknat mig lite grann. Dessutom är det bäst att jag kollar idag, innan jag ska börja plugga till Ma D HKP på torsdag. På lördag är det dykning och om exakt en vecka har jag förhoppningsvis dykarcertifikat. Känns som en bra start på mitt artonåriga liv.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: