Dag 8 - ett ögonblick

Kategori: nytt liv, nya tag, ny kraft

Det var mitt i natten, eller snarare lite in på småtimmarna. Klockan var runt fyratiden tror jag, om jag inte minns helt fel. Jag hade just anlänt med båten från fastlandet och tagit en nattlig promenad hem till pappa.
Där på skrivbordet ligger två brev från gymnasieintagningen. Hjärtat slår ett extra slag, jag blir liksom helt pirrig i kroppen. Där, rakt framför mig, ligger beskedet som avgör resten av mitt liv. Jag sprätter upp kuvertet med brevpennan som jag råkade sno med mig från hotellet i Kina, tar fram pappret, läser. Två sekunder senare hoppar jag runt i rummet av lycka, gör segerdansen och piper så tyst jag förmår, jag vill ju inte väcka pappa. Men äntligen var det säkert; jag skulle få flytta till Nynäshamn.


Kommentarer


Kommentera inlägget här: