mitt livs favoritlåt

Kategori: nytt liv, nya tag, ny kraft

Jag har fixat en app, dagens utmaning heter den. Varje dag får man en ny utmaning, och eftersom den här veckan är min möjligheternas vecka så ska jag anta dem. Idag fick jag min första utmaning; välj en av dina favoritlåtar - nånsin. Jag har minnen till i princip alla låtar jag hört, och alla betyder saker för mig på olika sätta och därför har jag olika favoritlåtar beroende på tid och plats. Så jag har absolut ingen aning om vilken låt jag ska välja. En låt som har betytt och fortfarande betyder väldigt mycket för mig, eller en låt som definierar mitt liv? Wind of Change med Scorpions är den första låten som dyker upp i mitt huvud. Den kommer alltid vara nummer ett. Nästa låt är "The First Cut Is the Deepest" med Rod Stewart. Inte för att jag lyssnat speciellt mycket på den, jag har bara spelat den ett fåtal gånger. Men den påminner mig om en viktig milstolpe i mitt liv, och därför är den en kandidat. Men det är främst en låt, även fast jag inte kan kalla den för en favoritlåt så kommer även den alltid påminna mig om mitt liv; "Don't Dream It's Over" med Sixpence Non the Richer. Jag minns när jag var mindre och hörde den på radion, hur, i refrängen, hela mitt liv snabbspolades förbi mina ögon, och hur jag blev både glad och ledsen på samma gång. Den sista låten jag kan tänka mig är "vissellåten", som jag och min storebror Robin kallade den eftersom vi aldrig fick reda på dess egentliga namn. Jag minns att vi sätt där i morfars bil, på väg till en restaurant eller till Kattvik och bytte radiokanal var femte sekund för att hitta låten, för på någon kanal spelades den alltid.

Så, jag kan inte bestämma mig för en, utan det står nog jämnt mellan dessa fyra.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: