Godissuget

Kategori: vardag

Nu under påsken åt jag som jag nämnt i tidigare inlägg, väldigt onyttigt. Mycket godis. För mig finns det inget som heter äta lite grann. Lagom är bäst. Inte när det gäller godis, chips, glass eller dylikt. Ställer någon fram en chipspåse så äter jag tills den tar slut. Ger någon mig två chokladkakor á 200 gr, så sveper jag dem inom loppet av en kvart, tjugo minuter. You get the picture. SÅ, hur som helst. Efter att jag sedan fått i mig allt onyttigt så tar liksom inte begäret slut. Även fast jag börjar må smått illa så vill jag bara ha mer, spelar ingen roll vad det är, bara jag får äta något - helst något väldigt onyttigt. Det är som att jag hamnar i någon slags trans, eller vad ska man kalla det - en godisorgie? 

När jag för ett tag sen hade mitt uppehåll från godis i över en månad så var det inga som helst problem. Jag var inte sugen, och det var inget problem att Hanna kunde sitta här hemma var och varannan dag med en godis-och/eller chipsskål. Men sen kom påsken och allt fallerade. Jag började återigen se godis - och endast godis - i affären. Ville testa nya smaker, former och sorter. Ville testa allt. Sen när jag kommer på mig själv med att tänka så inser jag hur sjukt det är. Därför kommer jag fort fram till slutsatsen att jag kan inte äta godis. Simple as that. 

Så nu, när jag återigen har bestämt mig för att hålla upp från sötsaker så är det inga problem. Det är som att det är en spärr som faller ner när jag väl bestämt mig. Förut har helgerna varit synonymt med godis för mig. Nu när jag satt och åt frukost så insåg jag att det faktiskt var fredag (vilket jag har tänkt på i princip hela veckan) men att jag däremot inte har tänkt på godis. Och det är väldigt skönt. 

Jag låter verkligen som en gammal pundare, eller någon som verkligen har problem. Men nej, det är ju bara godis. Bara det där godissuget som ibland, för en KORT sekund, får mig att förstå missbrukare. Därför slutar jag nu igen, och hoppas att jag klarar mig med ett återfall. 

Dags för mig att fixa mig inför jobbet. Hörs!


Pigg osv

Kommentarer


Kommentera inlägget här: